M de la Manifest

De-a lungul timpului am invatat cat de mult conteaza sa te implici, sa tragi semnale de alarma si sa nu fii dezarmat daca lucrurile nu se schimba de pe o zi pe alta. Am invatat sa credem ca timpul e de partea noastra atunci cand suntem incapatanati in speranta si in a gasi solutii constructive.

De ce aceasta intrebare retorica: Cuvintele dor, nu-i asa? Pentru ca realitatea este deja evidenta. Dar pentru ca nu intotdeauna felul in care ne raportam la ea este unul constructiv. Nu e de-ajuns sa stim, conteaza sa reactionam.

Romtelecom a lansat imnul campaniei “Cuvintele dor, nu-i asa?”, interpretat de Sector 7 si Krem iar videoclipul a fost realizat de Tequila.

De aceea, Romtelecom a pornit aceasta campanie plecand de la o realitate imediata si tot mai evidenta: din ce in ce mai multi copii si tineri devin victime si agresori, intr-un razboi al violentei verbale, cu consecinte adeseori foarte grave.  Cazurile pe care mass media le raporteaza aproape zilnic, tinerii pe care ii vedem pe strada, langa noi, in conflicte tot mai dure nu pot sa ramana doar subiecte de presa, nu-i asa?

De ce ne sunt tinerii violenti? De ce aleg sa se exprime in acest fel? Cat de multe din comportamentele lor sunt raspunsuri la o realitate nesatisfacatoare, cate sunt expresii ale dramelor prin care trec si cat de mult au nevoie de noi? Pentru ca orice problema are de fapt si solutia inclusa.

Violenta trebuie nu doar depistata si aratata, trebuie si inteleasa, si tratata. Efectele violentei intre copii si adolescenti sunt extrem de distructive pentru viitorii adulti. Depresia, izolarea, anxietatea sunt doar cateva dintre acestea. Mai mult, violenta in limbaj prefigureaza o posibila escaladare, fie tot de natura verbala sau este chiar declansatoare de agresiune fizica.

Acestea toate si amploarea luata de acest fenomen ne-au convins ca trebuie sa vorbim constructiv despre ce se poate face cu aceasta realitate. De aceea, campania “Cuvintele pot sa doara, nu-i asa?” urmareste sa vorbeasca despre mecanismele violentei si administrarea acesteia in mod constructiv, fie ca vorbim de agresori, victime sau observatori. Ne ducem astfel chiar la originea violentei, la comunicarea deficienta care o precede, dar si la nevoia de toleranta, intelegere si, in final, solutii.

Solutiile pentru diminuarea actelor de violenta se leaga de necesitatea interactiunii, a comunicarii deschise, autentice si eficiente. Nu de putine ori, felul de a comunica atat verbal, cat si non verbal a schimbat cursul lucrurilor, atenunand sau stopand conflicte. Mesajul campaniei este in fapt un apel la solutionarea potentialelor conflicte prin intelepciunea si inteligenta actului de comunicare, prin dialog eficient care previne violenta.

Nu e prima data cand facem astfel de lucruri: Romtelecom sustine de peste 10 ani de zile, constant, cauza tinerelor generatii prin diverse proiecte si a oferit in parteneriate specifice instrumente de prevenire si administrare a unor situatii care le afecteaza.

In aceasta campanie, Romtelecom lucreaza cu Asociatia Telefonul Copilului/ATC, pe care o sustine inca de la infiintare, in urma cu 11 ani, gestionand impreuna numarul unic la nivel european 116 111. Acest numar a reprezentat pentru foarte multi copii si tineri un sprijin, dupa cum o arata cele aproape doua milioane apeluri inregistrate in tot acest timp.

Pentru a oferi tot sprijinul specializat de care poate fi nevoie, am implicat in campanie specialistii Anda Pacurar, Cati Calin si Silviu Ionita. Cu ajutorul lor vom organiza doua ateliere in Bucuresti, pentru adolescenti si pentru adulti, in care sa vorbim concret despre solutii, studii de caz sau analize ale unor incidente de violenta. Tot ei vor oferi sfaturi prin intermediul site-ului campaniei si ne vor ajuta sa finalizam cartea electronica pe care o vom lansa in decembrie, ca o baza de discutie pentru situatiile de violenta care afecteaza copiii si adolescentii.

Ni s-au alaturat in acest proiect si trupa Sector 7, care a creat un manifest muzical apropiat de generatiile carora ne adresam, si Tudor Chirila, pentru a sustine deschiderea dialogului cu tinerii pe acest subiect si a impartasi din propriile sale experiente.



Cati Calin, psiholog si trainer comunicare relationala, despre mecanismele comportamentelor agresive si rolul comunicarii in intelegerea si rezolvarea lor.



Silviu Ionita, psiholog si psihoterapeut, despre importanta abordarii problematicii violentei si despre solutii generale.



Cristina Popescu, director comunicare Romtelecom, despre rostul campaniei si componentele acesteia.




Anda Pacurar este psihoterapeut formator, adlerian si supervizor acreditat de Colegiul Psihologilor din Romania si Federatia Romana de Psihoterapie si Asociatia Europeana de Psihoterapie. Este instructor in cadrul Institutului de Psihologie si Psihoterapie Adleriana. Face traininguri periodice cu parintii pe teme legate de educatia pozitiva, disciplina fara pedeapsa, incurajarea, ameliorarea dificultatilor emotionale si de comportament. Ateliere de lucru cu adolescentii in scoli si in cadru privat. Este casatorita si are un copil.

Cati Calin este psiholog, trainer si consultant in comunicare relationala in Metoda ESPERE. Ariile ei de competenta sunt comunicarea, resursele umane si trainingul. Are o experienta de 9 ani in training si consultanta in comunicare relationala, ca moderator de grupuri de dezvoltare personala, programe de formare si ateliere special concepute pentru profesori, educatori, parinti, copii, tineri si organizatii.

Silviu Ionita este psiholog si psihoterapeut gestaltist si are o experienta de peste 15 ani in lucrul cu copiii si adolescentii. A coordonat si a lucrat ca psiholog specializat in proiecte cu tineri ce au vizat comunicarea non-violenta, managementul agresivitatii, exprimarea tinerilor prin dans, folosirea teatrului ca metoda terapeutica, dezvoltarea personala prin tehnici creative.

Cazuri reale

Ultima banca de la geam

Ma numesc Mihai, am 11 ani si… sunt “cel din ultima banca de la fereastra”. Sunt mai retras de felul meu, iar colegii mei au observat asta si rad de mine tot timpul. Imi spun mereu ca eu nu am haine ca ei, ca sunt... Mai departe

Simt ca nu mai suport.

Buna ziua, numele meu este Alexandru si am 13 ani. V-am sunat pentru ca imi doresc sa vorbesc cu cineva despre problemele mele. Simt ca nu mai suport. Colegii mei de clasa mi-au facut viata un cosmar, care nu se mai... Mai departe

Cu ce le-am gresit?

Stiu ca la acest telefon suna copiii care au probleme  si de aceea am apelat si eu. Si mai stiu ca sunt copii care au probleme mult mai grave decat ceea ce mi se intampla mie, insa nu am cu cine discuta.  Mama este... Mai departe

O campanie

si